Hvis du bor i, eller eier en bolig eller fritidsbolig i Lunner eller Gran kommuner får du en melding på mobilen fra Lunner–Gran brann og redning om når det er tid for å feie eller gjøre tilsyn hos deg. 

Meldingen vil ha en avsendernummer som er unikt for hver SMS. På denne måten skjønner SMS-systemet at svaret du sender tilbake kommer fra nettopp deg.

Siden SMS-en har et langt avsendernummer, kan kanskje noen mistenke at det dreier seg om svindel. Derfor informerer brann- og redning på forhånd, slik at du trygt kan vite at meldingen er fra oss.

Husk å ikke oppgi personopplysninger

Vi vil aldri be deg oppgi personopplysninger via SMS. Er du usikker på lenken vi oppgir i meldingen du får, kan du sjekke nettsidene til Lunner–Gran brann og redning.

Når det kommer besøk fra oss, har vi alltid uniform og legitimasjon.

Kan du ikke motta SMS?

Da vil du motta meldingen om besøket som brev i din digitale postkasse. Hvis du ikke har digital postkasse, sender vi meldingen til deg som brev til postadressen din.

Har du ikke mottatt SMS eller digital post, men ønsker å få dette? Gå inn på nettsiden www.norge.no, velg "Digital borger" og deretter "Oppdater kontaktinformasjon".

Naboen har fått melding men ikke jeg

Tidspunkt for å feie eller gjøre tilsyn avhenger av behovet. Tidspunktene styres av intervaller, basert på:

  • en faglig vurdering av feier eller brannforebygger hos oss i Lunner-Gran brann og redning
  • våre systembaserte løsninger

Intervallet vurderer vi ut fra mengde sot, historikk og risikovurdering. Derfor vil ikke alle innbyggere i det samme området få besøk til samme tid.

Les mer om feiing og tilsyn på nettsidene til Lunner–Gran brann og redning.

Finn informasjon om din eiendom

All kommunikasjon med feiertjenesten kan nå skje digitalt, alt ra melding og varsel til rapport etter besøk. Du kan logge deg inn på tjenesten Min Kommune/Eiendommer.

  • status for feiing og tilsyn
  • informasjon om ditt fyringsanlegg
  • antatt tidspunkt for neste feiing eller tilsyn

Her kan du også kommunisere med feiertjenesten. Hvis du for eksempel har fått en rapport etter besøket, med avvik du må rette, kan du gi tilbakemelding til oss via innbyggerdialogen på Min Kommune.