Viktig melding:

Etter grundig søk i våre loggfiler, bekrefter IKT i dag, onsdag, at Lunner kommune IKKE er rammet av feil i mottak av bekymringsmeldinger. (Oppdatert onsdag 7. juni)

Feil oppdaget mandag

I dag ble det kjent at Bergen kommune har avdekket en alvorlig svikt i et meldingssystem for bekymringsmeldinger til barnevernet. 244 norske kommuner kan være rammet av feilen, som ligger i et system laget av Visma.

Saken er blitt omtalt i nasjonale medier i ettermiddag.

- Ta kontakt hvis dere ikke har hørt fra oss

Lunner er en av de 244 kommunene som i september 2020 tok i bruk den nasjonale bekymringsmeldingsportalen gjennom KS. Portalen er knyttet til et system som heter Visma Familia, og det er i dette systemet det nå er avdekket en feil.

Barnevernleder i Lunner, Øystein Zahl Einarsen, kjenner ikke til feilen har rammet Lunner kommune.

- Vi har mottatt meldinger jevnt og trutt gjennom hele perioden fra det nasjonale systemet ble innført høsten 2020, og vi har heller ikke fått tilbakemelding fra noen om at de ikke har fått svar fra oss etter å ha sendt en bekymringsmelding gjennom dette systemet. Men hvis så er tilfelle, må de ta kontakt med oss, sier Einarsen.

Når barnevernet mottar en bekymringsmelding, skal de som har sendt den få et svar innen tre uker om at meldingen er mottatt. Det gjelder for alle henvendelser som ikke er anonyme.

Hvis du har sendt en melding, som ikke er anonym, gjennom det nasjonale bekymringsmeldingssystemet, og ikke har mottatt bekreftelse, må du ta kontakt med barnevernet i Lunner. 

Feilen er rettet opp

Da Lunner kommune fikk beskjed om feilen fra Visma, ble det umiddelbart satt i gang med nødvendige systemoppgraderinger. 

- Feilen er rettet opp, og bekymringsmeldingsportalen skal brukes videre, sier Einarsen.

Han forsikrer om at ingen meldinger har kommet på avveie.

- Ingen skal bekymre seg for at meldinger de har sendt har kommet på avveie. Systemet fungerer slik at hvis du har sendt en melding, og den ikke er blitt bekreftet mottatt enten muntlig eller skriftlig i løpet av tre uker, blir meldingen slettet. Det betyr også at vi ikke kan gjenopprette meldinger som er blitt borte. De må sendes på nytt, understreker Einarsen.