Bane NOR er i gang med flere oppussings- og vedlikeholdsprosjekter langs Gjøvikbanen. På Roa stasjon er venterommet nettopp blitt pusset opp. Nå er Bane NOR i gang med fasadene på Grua stasjon og Lunner stasjon.

Skal få ny maling

- Vi jobber med å re-etablere fasadene. All maling skal av, og vi tilbakestiller fasadene ved å male den i linoljemaling. Fargene blir den samme som før, forteller Martin Rosvall-Paulsen, vedlikeholdssjef Bane NOR øst.

Arbeidet på Grua stasjon er nå ferdig. Ved Lunner stasjon har Bane NOR startet med renovering av bryggerhuset ved siden av stasjonsbygningen. Arbeidet med selve stasjonsbygningen vil starte for fullt i slutten av juli og være ferdig i midten av oktober.

- Vi jobber kun med fasadene. Venterommene er åpne for publikum som vanlig, sier Rosvall-Paulsen.

Bygninger fra 1900 og 1901

Lunner stasjon åpnet i 1900, to år før hele Gjøvikbanen sto ferdig. Stasjonsbygningen er bygget i dragestil.

Grua stasjon ble åpnet som stoppested i 1901, rett før hele Gjøvikbanen sto ferdig. Stasjonen fikk ny sideplattform for spor 2 i 2010.

Stasjonsbygningen er bygget i jugendstil.

Begge stasjonsbygningene er tegnet av arkitekt Paul A. Due.