Endre reguleringsplan

I visse tilfeller er det mulig å søke om å endre en gjeldende reguleringsplan.

I utgangspunktet stilles samme krav til endring av plan som til utarbeidelse av ny plan, det vil si full planprosess og krav til planfaglig kompetanse.

Loven åpner imidlertid for at endring av reguleringsplan kan gjennomføres på en enklere måte: forenklet planprosess (plan- og bygningsloven §12-14)

Dette gjelder endringer som

  • i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig
  • ikke går utover hovedrammene i planen og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder

Det er kommunen som i hvert enkelt tilfelle vurderer om en sak oppfyller disse kravene og kan behandles gjennom forenklet prosess.

Hvis du, som privat forslagsstiller, ønsker å søke om endring av reguleringsplan, er det viktig å ta kontakt med planavdelingen i kommunen før du setter i gang en søknadsprosess eller går i gang med å varsle naboer.

I Lunner kommune er det plan- og utviklingsutvalget som behandler saker om endring av reguleringsplaner og innstiller til kommunestyret, som fatter endelig vedtak. 

Trinnene for endring av reguleringsplan etter forenklet prosess

Forslag om reguleringsendring etter forenklet behandling sendes til Lunner kommune, post@lunner.kommune.no. Det må komme fram at det blir søkt om forenklet behandling. I beskrivelsen må det begrunnes at forslaget oppfyller kravene i plan- og bygningsloven § 12-14.

Det er ikke krav til å holde oppstartsmøte, men dette blir gjennomført dersom Lunner kommune eller forslagsstiller mener at det er behov for det. Vi anbefaler å holde veiledningsmøte eller oppstartsmøte dersom det er tvil om endringen kan følge forenklet behandling.

I tilfeller hvor det kan være tvil om saken kan følge forenklet behandling, anbefaler vi å varsle planoppstart på vanlig måte. Det må framgå i varslingen av kommunen vil vurdere forenklet behandling. 

Før det blir gjort vedtak om planendring etter forenklet prosess, skal planforslaget legges fram for berørte myndigheter, eiere og festere av eiendommer som blir direkte berørt av vedtaket, og andre berørte, slik at disse får anledning til å uttale seg. Dette skal gjøres når planforslaget er komplett, og det er plankonsulenten som er ansvarlig for at det blir gjort. Normalt blir fristen til å uttale seg satt til fire uker, men med lengre frist i forbindelse med sommerferie og ved jul- og påsketider. Det er ikke krav til å legge planforslaget ut på offentlig ettersyn. 

I Lunner kommune er det utarbeidet en egen veileder for overvannshåndtering i planprosesser. Hovedformålet med veilederen er å flytte fokus fra overvannsberegninger til løsninger for overvannshåndtering.

Trinnene for endring av reguleringsplan

Det første du skal gjøre er å ta kontakt med Lunner kommune ved Planavdelingen. Planavdelingen skal vurdere om saken kan behandles med forenklet prosess, eller om endringen krever full planprosess. Planavdelingen kan også komme frem til at endringen ikke kan anbefales, eller at tiltaket krever behandling gjennom dispensasjon.

En forespørsel om endring av plan er i praksis det samme som et planinitiativ som sendes inn til kommunen. For at vi skal kunne gjøre en vurdering av hva som er riktig saksprosess for saken din, må vi få noen grunnleggende opplysninger fra deg i planinitiativet.

Sjekkliste for planinitiativ:

  • Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
  • Navn og id på reguleringsplanen du ønsker endret.
  • Beskrivelse av hvilken deler av plankartet en som søkes endret
  • Beskrivelse av hvilken deler av planbestemmelsene som søkes endret
  • Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen.
  • Det skal belyses hvilke konsekvenser endringen vil få for naboer/planområdet.
  • Beskriv om det er vurdert alternative løsninger

Vedlegg:

  • Situasjonskart
  • Eventuelle illustrasjoner

Planinitiativ for endring av reguleringsplan kan sendes til post@lunner.kommune.no

Planavdelingen behandler planinitiativet. Behandling av planinitiativ er gebyrbelagt i henhold til kommunens gebyrregulativ.

Ved positiv tilbakemelding kan du begynne å utarbeide varslingstekst. Vanligvis vil planinitiativet kunne brukes som varslingstekst. Tilbakemeldingen vil inneholde informasjon om hvem som skal varsles om endringen. Du vil også får råd om du bør kontakte en plankonsulent.

Naboer og myndigheter skal varsles om endringen. Ved endring av reguleringsplan skal i utgangspunktet alle innenfor planområdet varsles om endringen. I noen saker er det også nødvendig å varsle utenfor plangrensene.

Berørte regionale myndigheter (Statsforvalteren, Statens Vegvesen og Fylkeskommunen m.fl.) skal også vanligvis også varsles. Det er omfanget av saken vil avgjøre hvilke myndigheter som skal varsles, og kommunen vurderer dette i hvert enkelt tilfelle. Det er kommunen som varsler regionale myndigheter.

Når du har utarbeidet forlag til varseltekst sender du denne inn til kommunen for godkjenning sammen med liste over hvem du mener skal varsles. Planavdelingen vil i hvert enkelt tilfelle gjøre en egen vurdering av hvem som skal varsles og gi tilbakemelding om dette. Det er viktig at varselteksten sendes du inn til kommunen for gjennomgang, før varselet sendes ut. Dersom det er ufullstendige opplysninger i varselet, eller varsellisten ikke er komplett, risikerer du å måtte varsel på nytt. Frist for merknader til varsel om endring av reguleringsplan er 4 uker.

Sjekkliste for varsel om endring av reguleringsplan:

  • Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
  • Navn og id på reguleringsplanen.
  • Beskrivelse av hvilken deler av plankartet en som søkes endret
  • Beskrivelse av hvilken deler av planbestemmelsene som søkes endret
  • Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen
  • Beskrivelse av konsekvenser av endringen
  • Forslag til hvem som bør varsles av naboer og ev berørte myndigheter

Vedlegg:

  • Situasjonskart
  • Eventuelle illustrasjoner
  • Ev forslag til endrede bestemmelser
  • Ev forslag til nytt plankart
  • Navn og adresse/epost som uttalelser kan sendes til, og opplysning om at kopi av sendes Lunner kommune, Sandsvegen 1, 2740 Roa eller post@lunner.kommune.no

Frist for uttalelse skal være minimum 3 uker. Dersom offentlige instanser varsles skal fristen være minimum 4 uker.

Når fristen for uttalelse er ute kan du sende søknaden inn til kommunen. Dersom det er kommet inn merknader skal disse legges ved og kommenteres i søknadsteksten.

Søknaden må inneholde:

  • Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
  • Navn og id på reguleringsplanen.
  • Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen.
  • Beskrivelse av hvilken del av planen som søkes endret og hvilke(t) formål og bestemmelser endres.
  • Er det vurdert alternative løsninger?
  • Beskrivelse av endring i bestemmelser
  • Beskrivelse av endring i plankart
  • Vurdering av konsekvenser av endringen

Vedlegg til søknaden:

  • Forslag til endrede bestemmelser
  • Illustrasjon til endret plankart
  • SOSI-fil (ved endring i plankart)
  • Nabovarsel
  • Merknader som er kommet inn
  • Forslagstillers kommentarer til merknader

Dokumentene kan sendes i digitalt format til post@lunner.kommune.no med kopi til saksbehandler.

Endringsforslaget skal sendes ut på høring til naboer og andre relevante parter (f.eks. regionale myndigheter, interesseorganisasjoner, velforeninger, nødetater m.m.). Generelle høringsperioder er minimum 3 uker).

Plan- og utviklingsutvalget i Lunner har myndighet til å treffe vedtak om endring av planer etter forenklet prosess når endringen er i samsvar med kommuneplanens arealdel og det er mindre enn fire år siden den opprinnelige planen ble vedtatt i kommunestyret.

I saker som ikke er av prinsipiell betydning, kan vedtak fattes av leder for planavdelingen. Formannskapet behandler saker som gjelder områdereguleringer.

Når vedtaket er fattet, skal den fagkyndige plankonsulenten sørge for at oppdatert planmateriale blir sendt til kommunen. Kommunen legger inn vedtatt versjon i planbase/planregister, kunngjør vedtatt endring på kommunens nettsider og i avisen, og varsler berørte parter direkte med brev. Det blir opplyst om klageadgang og frist for å sende inn klage.

Eventuelle klager sendes kommunen. Kommunedirektøren gir sin anbefaling til plan- og utviklingsutvalget om klagen skal tas til følge eller om vedtaket skal opprettholdes. Dersom utvalget opprettholder vedtaket, sendes klagen videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Priser

Se også gebyrer for fradeling og dispensasjoner.

                                                                                         Gebyr for arbeid med oppstart
Gebyr for planinitiativ
Gjennomgang av planinitiativ22 500 kroner pr. planinitiativ
Planinitiativ som sendes inn flere ganger22 500 kroner pr. påfølgende planinitiativ
Enkeltgebyr for møter
Oppstartsmøte30 000 kroner pr. oppstartsmøte
Avklaringsmøte med forslagsstiller/plankonsulent utover oppstartsmøte15 000 kroner pr. møte
Forhold til overordnede planer i kommunen
Planinitiativ i strid med kommuneplanen30 000 kroner pr. planinitiativ
Planer med planprogram og konsekvensutredning 
For planer som krever planprogram45 000 kroner pr. planprogram
For planer som krever konsekvensutredning30 000 kroner pr. utredningstema
Tilleggsgebyr for politisk prøvelse/politisk behandling
Der forslagsstiller krever spørsmål om vesentlige uenigheter om det videre
planarbeidet forelagt for politisk nivå, jf. plan- og bygningsloven § 12–8 første ledd
45 000 kroner pr. sak
Der forslagsstiller krever at beslutningen om stans av planinitiativ skal legges fram
for politisk nivå for behandling, jf. plan- og bygningsloven § 12–8 andre ledd
30 000 kroner pr. planinitiativ
                                                                                               Mangelfulle plandokumenter
Tillegg for planforslag som ikke er levert etter gjeldende standard for kart
og geografisk informasjon
1500 kroner pr. time
Tillegg for mangelfulle plandokumenter til førstegangsbehandling1500 kroner pr. time
                                                                              Gebyr for behandling av private planforslag
Grunngebyr 
Grunngebyr for private planforslag120 000 kroner pr. planforslag
Møter underveis i planprosessen og skriftlige tilbakemeldinger
Arbeidsmøte/dialogmøte med forslagsstiller/plankonsulent22 500 kroner pr. møte
Skriftlige tilbakemeldinger, fra og med 2. tilbakemelding22 500 kroner pr. tilbakemelding
Arealformål og hensynssoner i planforslaget 
Over fire arealformål15 000 kroner pr. planforslag
Over fire hensynssoner15 000 kroner pr. planforslag
Arealgebyr for bebyggelsens utbyggingsareal
Planforslag der bebyggelsens areal er over 10 000 m2 BYA30 000 kroner pr. planforslag
Arealgebyr for planens grunnareal
Planforslag der planens grunnareal er over 80 000 m230 000 kroner pr. planforslag
Tilleggsgebyr for vertikalnivåer
Tilleggsgebyr for flere vertikalnivåer30 000 kroner pr. vertikalnivå utover ett
Forhold til overordnede planer i kommunen
Planforslag i strid med kommuneplan75 000 kroner pr. planforslag
                                                                                         Utfylling og endring av plan
Endringer som behandles som ny plan i samsvar med plan- og bygningsloven
§ 12–14 første ledd
Fullt gebyr
Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene
i reguleringsplanen, jf. plan- og bygningsloven § 12–14 andre ledd - som krever 
politisk behandling
45 000 kroner pr. søknad
Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene
i reguleringsplanen, jf. plan- og bygningsloven § 12–14 andre ledd - som krever 
administrativ behandling
30 000 kroner pr. søknad
                                                                                         Gebyr ved avslutning av planprosess
Hvis saken trekkes før oppstartsvarsel eller planmyndighetene beslutter at 
initiativet skal stoppes
Gebyr etter § 2.1.1 pr. planinitiativ
Etter avholdt oppstartsmøte, men før innsending av planforslagGebyr etter § 2.1 pr. planoppstart
Avslutning av sak etter at planforslaget er mottatt av kommunen50 prosent av gebyrer etter § 2.3 pr. planforslag
Gebyr ved avslag etter plan- og bygningsloven § 12–11Fullt gebyr pr. planforslag
                                                                                         Utbyggingsavtaler
Gebyr for utbyggingsavtaler1500 kroner pr. time
                                                                                         Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyr for medgått tid i plansaker1500 kroner pr. time

Sist oppdatert

Fant du det du lette etter?