Endre reguleringsplan
I visse tilfeller er det mulig å søke om å endre en gjeldende reguleringsplan.
I utgangspunktet stilles samme krav til endring av plan som til utarbeidelse av ny plan, det vil si full planprosess og krav til planfaglig kompetanse.
Loven åpner imidlertid for at endring av reguleringsplan kan gjennomføres på en enklere måte: forenklet planprosess (plan- og bygningsloven §12-14)
Dette gjelder endringer som
- i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig
- ikke går utover hovedrammene i planen og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder
Det er kommunen som i hvert enkelt tilfelle vurderer om en sak oppfyller disse kravene og kan behandles gjennom forenklet prosess.
Hvis du, som privat forslagsstiller, ønsker å søke om endring av reguleringsplan, er det viktig å ta kontakt med planavdelingen i kommunen før du setter i gang en søknadsprosess eller går i gang med å varsle naboer.
I Lunner kommune er det plan- og utviklingsutvalget som behandler saker om endring av reguleringsplaner og innstiller til kommunestyret, som fatter endelig vedtak.
Trinnene for endring av reguleringsplan etter forenklet prosess
Krav til sakkyndig/plankonsulent
Forslag om å endre planer skal utarbeides av fagkyndig plankonsulent. Du finner mer informasjon om dette på siden vår om å lage privat reguleringsplan.
Planprosess - mindre planendring
Forslag om reguleringsendring etter forenklet behandling sendes til Lunner kommune, post@lunner.kommune.no. Det må komme fram at det blir søkt om forenklet behandling. I beskrivelsen må det begrunnes at forslaget oppfyller kravene i plan- og bygningsloven § 12-14.
Det er ikke krav til å holde oppstartsmøte, men dette blir gjennomført dersom Lunner kommune eller forslagsstiller mener at det er behov for det. Vi anbefaler å holde veiledningsmøte eller oppstartsmøte dersom det er tvil om endringen kan følge forenklet behandling.
I tilfeller hvor det kan være tvil om saken kan følge forenklet behandling, anbefaler vi å varsle planoppstart på vanlig måte. Det må framgå i varslingen av kommunen vil vurdere forenklet behandling.
Før det blir gjort vedtak om planendring etter forenklet prosess, skal planforslaget legges fram for berørte myndigheter, eiere og festere av eiendommer som blir direkte berørt av vedtaket, og andre berørte, slik at disse får anledning til å uttale seg. Dette skal gjøres når planforslaget er komplett, og det er plankonsulenten som er ansvarlig for at det blir gjort. Normalt blir fristen til å uttale seg satt til fire uker, men med lengre frist i forbindelse med sommerferie og ved jul- og påsketider. Det er ikke krav til å legge planforslaget ut på offentlig ettersyn.
I Lunner kommune er det utarbeidet en egen veileder for overvannshåndtering i planprosesser. Hovedformålet med veilederen er å flytte fokus fra overvannsberegninger til løsninger for overvannshåndtering.
Trinnene for endring av reguleringsplan
Første kontakt med kommunen - planinitiativ
Det første du skal gjøre er å ta kontakt med Lunner kommune ved Planavdelingen. Planavdelingen skal vurdere om saken kan behandles med forenklet prosess, eller om endringen krever full planprosess. Planavdelingen kan også komme frem til at endringen ikke kan anbefales, eller at tiltaket krever behandling gjennom dispensasjon.
En forespørsel om endring av plan er i praksis det samme som et planinitiativ som sendes inn til kommunen. For at vi skal kunne gjøre en vurdering av hva som er riktig saksprosess for saken din, må vi få noen grunnleggende opplysninger fra deg i planinitiativet.
Sjekkliste for planinitiativ:
- Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
- Navn og id på reguleringsplanen du ønsker endret.
- Beskrivelse av hvilken deler av plankartet en som søkes endret
- Beskrivelse av hvilken deler av planbestemmelsene som søkes endret
- Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen.
- Det skal belyses hvilke konsekvenser endringen vil få for naboer/planområdet.
- Beskriv om det er vurdert alternative løsninger
Vedlegg:
- Situasjonskart
- Eventuelle illustrasjoner
Planinitiativ for endring av reguleringsplan kan sendes til post@lunner.kommune.no
Behandling av planinitiativ
Planavdelingen behandler planinitiativet. Behandling av planinitiativ er gebyrbelagt i henhold til kommunens gebyrregulativ.
Ved positiv tilbakemelding kan du begynne å utarbeide varslingstekst. Vanligvis vil planinitiativet kunne brukes som varslingstekst. Tilbakemeldingen vil inneholde informasjon om hvem som skal varsles om endringen. Du vil også får råd om du bør kontakte en plankonsulent.
Varsel om endring av reguleringsplan
Naboer og myndigheter skal varsles om endringen. Ved endring av reguleringsplan skal i utgangspunktet alle innenfor planområdet varsles om endringen. I noen saker er det også nødvendig å varsle utenfor plangrensene.
Berørte regionale myndigheter (Statsforvalteren, Statens Vegvesen og Fylkeskommunen m.fl.) skal også vanligvis også varsles. Det er omfanget av saken vil avgjøre hvilke myndigheter som skal varsles, og kommunen vurderer dette i hvert enkelt tilfelle. Det er kommunen som varsler regionale myndigheter.
Når du har utarbeidet forlag til varseltekst sender du denne inn til kommunen for godkjenning sammen med liste over hvem du mener skal varsles. Planavdelingen vil i hvert enkelt tilfelle gjøre en egen vurdering av hvem som skal varsles og gi tilbakemelding om dette. Det er viktig at varselteksten sendes du inn til kommunen for gjennomgang, før varselet sendes ut. Dersom det er ufullstendige opplysninger i varselet, eller varsellisten ikke er komplett, risikerer du å måtte varsel på nytt. Frist for merknader til varsel om endring av reguleringsplan er 4 uker.
Sjekkliste for varsel om endring av reguleringsplan:
- Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
- Navn og id på reguleringsplanen.
- Beskrivelse av hvilken deler av plankartet en som søkes endret
- Beskrivelse av hvilken deler av planbestemmelsene som søkes endret
- Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen
- Beskrivelse av konsekvenser av endringen
- Forslag til hvem som bør varsles av naboer og ev berørte myndigheter
Vedlegg:
- Situasjonskart
- Eventuelle illustrasjoner
- Ev forslag til endrede bestemmelser
- Ev forslag til nytt plankart
- Navn og adresse/epost som uttalelser kan sendes til, og opplysning om at kopi av sendes Lunner kommune, Sandsvegen 1, 2740 Roa eller post@lunner.kommune.no
Frist for uttalelse skal være minimum 3 uker. Dersom offentlige instanser varsles skal fristen være minimum 4 uker.
Søknad - planforslag
Når fristen for uttalelse er ute kan du sende søknaden inn til kommunen. Dersom det er kommet inn merknader skal disse legges ved og kommenteres i søknadsteksten.
Søknaden må inneholde:
- Fullt navn og adresse til den som fremmer forslaget/søknaden og hvem det søkes på vegne av.
- Navn og id på reguleringsplanen.
- Bakgrunn/begrunnelse for endringen – beskrivelse av hvilket tiltak som utløser endringen.
- Beskrivelse av hvilken del av planen som søkes endret og hvilke(t) formål og bestemmelser endres.
- Er det vurdert alternative løsninger?
- Beskrivelse av endring i bestemmelser
- Beskrivelse av endring i plankart
- Vurdering av konsekvenser av endringen
Vedlegg til søknaden:
- Forslag til endrede bestemmelser
- Illustrasjon til endret plankart
- SOSI-fil (ved endring i plankart)
- Nabovarsel
- Merknader som er kommet inn
- Forslagstillers kommentarer til merknader
Dokumentene kan sendes i digitalt format til post@lunner.kommune.no med kopi til saksbehandler.
Høring/offentlig ettersyn
Endringsforslaget skal sendes ut på høring til naboer og andre relevante parter (f.eks. regionale myndigheter, interesseorganisasjoner, velforeninger, nødetater m.m.). Generelle høringsperioder er minimum 3 uker).
Behandling av søknad
Plan- og utviklingsutvalget i Lunner har myndighet til å treffe vedtak om endring av planer etter forenklet prosess når endringen er i samsvar med kommuneplanens arealdel og det er mindre enn fire år siden den opprinnelige planen ble vedtatt i kommunestyret.
I saker som ikke er av prinsipiell betydning, kan vedtak fattes av leder for planavdelingen. Formannskapet behandler saker som gjelder områdereguleringer.
Kunngjøring av vedtak
Når vedtaket er fattet, skal den fagkyndige plankonsulenten sørge for at oppdatert planmateriale blir sendt til kommunen. Kommunen legger inn vedtatt versjon i planbase/planregister, kunngjør vedtatt endring på kommunens nettsider og i avisen, og varsler berørte parter direkte med brev. Det blir opplyst om klageadgang og frist for å sende inn klage.
Klage på vedtak
Eventuelle klager sendes kommunen. Kommunedirektøren gir sin anbefaling til plan- og utviklingsutvalget om klagen skal tas til følge eller om vedtaket skal opprettholdes. Dersom utvalget opprettholder vedtaket, sendes klagen videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
Priser
Private planforslag
Se også gebyrer for fradeling og dispensasjoner.
| Gebyr for arbeid med oppstart | |
|---|---|
| Gebyr for planinitiativ | |
| Gjennomgang av planinitiativ | 22 500 kroner pr. planinitiativ |
| Planinitiativ som sendes inn flere ganger | 22 500 kroner pr. påfølgende planinitiativ |
| Enkeltgebyr for møter | |
| Oppstartsmøte | 30 000 kroner pr. oppstartsmøte |
| Avklaringsmøte med forslagsstiller/plankonsulent utover oppstartsmøte | 15 000 kroner pr. møte |
| Forhold til overordnede planer i kommunen | |
| Planinitiativ i strid med kommuneplanen | 30 000 kroner pr. planinitiativ |
| Planer med planprogram og konsekvensutredning | |
| For planer som krever planprogram | 45 000 kroner pr. planprogram |
| For planer som krever konsekvensutredning | 30 000 kroner pr. utredningstema |
| Tilleggsgebyr for politisk prøvelse/politisk behandling | |
| Der forslagsstiller krever spørsmål om vesentlige uenigheter om det videre planarbeidet forelagt for politisk nivå, jf. plan- og bygningsloven § 12–8 første ledd | 45 000 kroner pr. sak |
| Der forslagsstiller krever at beslutningen om stans av planinitiativ skal legges fram for politisk nivå for behandling, jf. plan- og bygningsloven § 12–8 andre ledd | 30 000 kroner pr. planinitiativ |
| Mangelfulle plandokumenter | |
|---|---|
| Tillegg for planforslag som ikke er levert etter gjeldende standard for kart og geografisk informasjon | 1500 kroner pr. time |
| Tillegg for mangelfulle plandokumenter til førstegangsbehandling | 1500 kroner pr. time |
| Gebyr for behandling av private planforslag | |
|---|---|
| Grunngebyr | |
| Grunngebyr for private planforslag | 120 000 kroner pr. planforslag |
| Møter underveis i planprosessen og skriftlige tilbakemeldinger | |
| Arbeidsmøte/dialogmøte med forslagsstiller/plankonsulent | 22 500 kroner pr. møte |
| Skriftlige tilbakemeldinger, fra og med 2. tilbakemelding | 22 500 kroner pr. tilbakemelding |
| Arealformål og hensynssoner i planforslaget | |
| Over fire arealformål | 15 000 kroner pr. planforslag |
| Over fire hensynssoner | 15 000 kroner pr. planforslag |
| Arealgebyr for bebyggelsens utbyggingsareal | |
| Planforslag der bebyggelsens areal er over 10 000 m2 BYA | 30 000 kroner pr. planforslag |
| Arealgebyr for planens grunnareal | |
| Planforslag der planens grunnareal er over 80 000 m2 | 30 000 kroner pr. planforslag |
| Tilleggsgebyr for vertikalnivåer | |
| Tilleggsgebyr for flere vertikalnivåer | 30 000 kroner pr. vertikalnivå utover ett |
| Forhold til overordnede planer i kommunen | |
| Planforslag i strid med kommuneplan | 75 000 kroner pr. planforslag |
| Utfylling og endring av plan | |
|---|---|
| Endringer som behandles som ny plan i samsvar med plan- og bygningsloven § 12–14 første ledd | Fullt gebyr |
| Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. plan- og bygningsloven § 12–14 andre ledd - som krever politisk behandling | 45 000 kroner pr. søknad |
| Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. plan- og bygningsloven § 12–14 andre ledd - som krever administrativ behandling | 30 000 kroner pr. søknad |
| Gebyr ved avslutning av planprosess | |
|---|---|
| Hvis saken trekkes før oppstartsvarsel eller planmyndighetene beslutter at initiativet skal stoppes | Gebyr etter § 2.1.1 pr. planinitiativ |
| Etter avholdt oppstartsmøte, men før innsending av planforslag | Gebyr etter § 2.1 pr. planoppstart |
| Avslutning av sak etter at planforslaget er mottatt av kommunen | 50 prosent av gebyrer etter § 2.3 pr. planforslag |
| Gebyr ved avslag etter plan- og bygningsloven § 12–11 | Fullt gebyr pr. planforslag |
| Utbyggingsavtaler | |
|---|---|
| Gebyr for utbyggingsavtaler | 1500 kroner pr. time |
| Gebyr for annet fakturerbart arbeid | |
|---|---|
| Gebyr for medgått tid i plansaker | 1500 kroner pr. time |
Sist oppdatert