Slik søker du?
Helse- og omsorgstjenester skal legge til rette for selvstendighet, selvbestemmelse og størst mulig grad av mestring. Søknader blir behandlet av tildelingskontoret i Lunner kommune.
Tildeling av tjenester
Innbyggerne i Lunner kommune skal forvente å motta støtte og omsorg som bygger på verdier og prinsipper som samhandling, selvbestemmelse og størst mulig grad av mestring.
Helse- og omsorgstjenester tildeles etter individuelle vurderinger. De overordnede retningslinjene som gjelder for behandling av alle søknader er:
- Saksbehandlingen skal være juridisk korrekt, faglig kompetent og i tråd med lovverk og målsettinger.
- Målet for tildeling av tjenester er å legge til rette for at den enkelte i størst mulig grad skal kunne bli selvhjulpen og ivareta egen omsorg.
- Tildelingen tar utgangspunkt i forutsetningene til den enkelte, ressurser i den enkeltes nettverk og det kartlagte tjenestebehovet.
Les mer i grunnlagsdokumentet Fra tjenesteorientering til innbyggerorientering (pdf) pdf, 1 MB. vedtatt av kommunestyret våren 2023.
Slik søker du
Det er ett felles søknadsskjema for alle helse- og omsorgstjenester. Søknadsskjemaet finnes både elektronisk og som papirsøknad.
Søknadsskjema helse- og omsorgstjenester Lenke til et annet nettsted.
Søknadsskjema helse- og omsorgstjenester (papirversjon) pdf, 209 kB.
Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til å fylle ut søknaden.
Hvis den som søker ikke er i stand til å gi informert samtykke, skal det gis samtykke fra pårørende, framtidsfullmektig eller verge (jf. Lov om pasient- og brukerrettigheter). Hvis søknaden sendes inn av verge/framtidsfullmektig, skal det legges ved en kopi av oppnevningsbrevet sammen med søknaden.
Hva koster det?
Mange av helse- og omsorgstjenestene er gratis, mens andre må du betale en egenandel for. Betalingssatsene vedtas hvert år av kommunestyret.
Du finner prisene under beskrivelsen av hver enkelt tjeneste, eller du kan se denne siden med oversikt over alle priser/egenbetalinger. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Saksbehandling
Når vi mottar en søknad, vurderer vi søknaden og henter inn de opplysningene som er nødvendige for å fatte et vedtak.
Søknadene blir behandlet så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen 30 dager, skal den som søker få skriftlig beskjed om hva som er grunnen årsaken til forsinkelsen og når søker kan forvente å få svar.
Hvis det er behov for nødvendig helsehjelp raskt, kan det settes i gang midlertidig hjelp til søknaden er ferdigbehandlet.
Hva kan du forvente av oss?
- Søknader og personlige opplysninger blir behandlet konfidensielt.
- Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for flere opplysninger for å karlegge tjenestebehovet.
- Tjenester blir tildelt ut fra gjeldende lovverk, faglige vurderinger og forsvarlighet.
Hva forventer vi av deg?
- Du, eller den som ivaretar dine interesser, leverer skriftlig søknad (digitalt eller på papir). Hvis du har behov for hjelp til å fylle ut søknaden, tar du kontakt med oss.
- Du tar ansvar for å gi nødvendige opplysninger slik at vi kan behandle søknaden. Du tar også ansvar for å involvere aktuelle pårørende og støttepersoner hvis det er aktuelt.
- Du gir oss beskjed hvis du ikke lenger har behov for tjenestene.
Vedtak
Du får et skriftlig og begrunnet svar på søknaden din innen 30 dager. Dette gjelder enten du har fått innvilget søknaden eller du har fått avslag.
Noen ganger vil det ta lengre tid å behandle søknaden. I slike tilfeller vil du få et foreløpig svar innen fristen, og en beskrivelse av hva som vil skje videre framover.
Behovet for tjenester blir fortløpende vurdert. Hvis behovet ditt endrer seg, vil det bli gjort en ny vurdering. Du får skriftlig beskjed hvis det gjøres endringer.
Klage på vedtak
Du har rett til å klage på det vedtaket som blir gjort. I vedtaket står det nærmere beskrevet hva du kan klage på.
Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, har kommunen plikt til å hjelpe deg. Ta kontakt med tildelingskontoret, telefon 905 00 630, eller servicetorget, telefon 61 32 40 00.
Fristen for å klage er fire uker fra du har mottatt svar (Forvaltningsloven §28). Klagen sendes til Lunner kommune, Sandsvegen 1, 2740 Roa.
Hvis vedtaket ikke endres, blir klagen sendt videre til Statsforvalteren eller til kommunal klagenemnd for videre behandling.
Koordinatorer og individuell plan
Dersom du trenger flere helse- og omsorgstjenester over lengre tid, kan du ha rett til en individuell plan. Du kan også ha rett til å få en egen koordinator som leder planarbeidet og koordinerer tjenestene.
Du kan få koordinator selv om du takker nei til en individuell plan.
Koordinator for habilitering og rehabilitering
Målet med tjenesten er å
- forebygge, behandle og legge til rette for å mestre sykdom, skade og/eller nedsatt funksjonsevne
- bidra til et helhetlig tjenestetilbud gjennom å koordinere og samordne på tvers av tjenester
- bidra til at den som trenger tjenester får mulighet til å leve og bo selvstendig, og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre.
- bidra til framdrift i arbeidet med individuell plan når det er aktuelt
Hvem kan få koordinator?
Du har rett til å få koordinator hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.
Langvarig betyr at behovet sannsynligvis vil være der over en viss tid, men det trenger ikke å være et varig behov. Koordinerte tjenester betyr at du har behov for to eller flere helse- og omsorgstjenester.
Hva kan du forvente av oss?
- Vi overholder taushetsplikten, og møter deg med respekt.
- Barnekoordinator er tilgjengelig og videreformidler spørsmål og behov du har til de rette personene/instansene.
- Individuell plan blir oppdatert ved behov, og etter avtale med deg.
Hva forventer vi av deg?
- Du gir samtykke til at barnekoordinator kan få nødvendig informasjon fra andre instanser som det samarbeides med.
- Du er aktivt med på å lage individuell plan.
- Du tar kontakt når du har behov for hjelp.
Barnekoordinator
Barnekoordinatoren er en rettighet for familier med barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatte funksjonsevne.
Her kan du lese mer om barnekoordinator.
Individuell plan
Individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging. Planen lages i samarbeid mellom deg, og du kan også la pårørende være med i planleggingen. Planen er basert på behovene dine, og det som er viktig for deg. Den skal oppdateres fortløpende.
Viktige punkter i planen er:
- målene dine
- hva som skal gjøres
- hvem som har ansvar for hva
- til hvilken tid tjenestene skal gis
Andre tiltak og tjenester som du har behov for, inkluderes i planen, for eksempel NAV, barnevern, tilrettelegging i skole og barnehage osv.
Målet med tjenesten er å
- bidra til et helhetlig helsetilbud gjennom å koordinere og samordning på tvers av tjenester
- ha en overordnet plan med utgangspunkt i målene dine
- gjøre det tydelig hvem som har ansvar for hva
Hvem kan få individuell plan?
Du har rett til å få individuell plan hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.
Langvarig betyr at behovet sannsynligvis vil være der over en viss tid, men det trenger ikke å være et varig behov. Koordinerte tjenester betyr at du har behov for to eller flere helse- og omsorgstjenester.
Hva kan du forvente av oss?
- Vi overholder taushetsplikten, og møter deg med respekt.
- Koordinator er tilgjengelig og videreformidler spørsmål og behov du har til de rette personene/instansene.
- Individuell plan blir oppdatert ved behov, og etter avtale med deg.
Hva forventer vi av deg?
- Du gir samtykke til at barnekoordinator kan få nødvendig informasjon fra andre instanser som det samarbeides med.
- Du er aktivt med på å lage individuell plan.
- Du tar kontakt når du har behov for hjelp.
Sist oppdatert