I dag offentliggjorde Statistisk sentralbyrå (SSB) de offisielle befolkningstallene for siste kvartal 2022. Tallene viser at folketallet i Lunner har vokst med 163 innbyggere fra 1. januar 2022 til 31. desember 2022.

Gledelig utvikling

Kommunedirektør Dag Flacké var godt fornøyd da han sjekket tallene i dag tidlig.

-  Dette er gledelige tall. At vi øker folketallet med vel 1,78 prosent på ett år er svært positivt for en distriktskommune som Lunner, sier kommunedirektøren.

Han understreker at befolkningsveksten også stiller krav til kommunens planlegging.

-  Vi må holde trykket oppe i samfunnsutviklingen. Blant annet må vi fortsette å legge til rette for variert boligbygging og utvikle kommunens tjenester og tettstedene våre slik at vi fortsatt framstår som en attraktiv kommune å bo i og bosette seg i, sier Flacké.

Mer om tallene

Oversikten fra SSB viser at folketallet i Lunner har økt fra 9144 ved inngangen av 2022 til 9307 31. desember 2023. Netto innvandring i samme periode er 48.

Folketallet i kommunen har vokst jevnt gjennom hele fjoråret: 29 i første kvartal, 46 i andre kvartal, 48 i tredje kvartal og 40 i fjerde kvartal.

Her finner du statistikken fra SSB.